Mapa znanja

Konferencija Kulturni turizam

21.3.2016. 13:08:00

Kultura je vodeći motiv urbanog turizma, gotovo polovica svih međunarodnih putovanja uključuje komponentu kulture. Pitanje je ima li Hrvatska i može li razviti profitabilna i prepoznatljiva odredišta kulturnog turizma. Upravo to je tema konferencije Kulturni turizam koja će se održati 22. travnja 2016. u hotelu Sheraton u Zagrebu.

Uz stalni rast turističke industrije, kulturni se turizam sa svim svojim nišama od urbanog, kreativnog, vjerskog do filmskog turizma pokazao kao jedan od ključnih čimbenika svih svjetskih putovanja. 

Sve je veći broj putnika pri planiranju putovanja više nego ikada ranije zainteresiran za kulturnu baštinu, kreativnost  i kulturne aktivnosti. 

Potraga za kulturnom izloženošću dovodi putnike do destinacija izvan uobičajenih putova u potrazi za autentičnim iskustvima. Danas putnici traže transformaciju kroz putovanja tijekom svojih putovanja žele naučiti i doživjeti nešto novo i jedinstveno.

Upravo stoga raste i broj kulturnih atrakcija. Procjenjuje se da je broj muzeja u Španjolskoj porastao 100% u razdoblju između 1980. i 2012. godine (Ministerio de Cultura y EDUCACION, Deporte, 2013). Barcelona, ​​jedna od vodećih urbanih destinacija u Europi u posljednjih nekoliko godina, ciljano je prepoznala kulturni turizam kao jedan od glavnih područja rasta, te zabilježila pri tom  kao rezultat rast prihoda od posjeta  kulturnim atrakcijama od 4 milijuna eura godišnje u 1994. na gotovo 20 milijuna u 2013. godini (Barcelona Turizam, 2014). Turisti danas čine preko 70% svih posjetitelja kulturnim atrakcijama u Barceloni.

Vrijedi istaknuti da se i 81% američkih turista smatraju 'kulturnim turistima'. Više od jedne trećine američkih turista slažu se da  umjetnost, kulturna baština ili događanja  utječu na njihov izbor destinacije. Mnogi putnici produžiti će svoj boravak u destinaciji zbog kulturnih aktivnosti

Premda su mnoge destinacije poznate po svom kulturnom imidžu poput  Španjolske, Italije, Francuske i Velike Britanije, prava korist kulturnog turizma postaje više  prepoznatljiva u zemljama u razvoju. Jedan od primjera je Kina, koja postaje meka za kulturni turizam svojom dugom i dubokom poviješću. Postoje brojni povijesni susreti i ljudski trenuci koje se ne smije propustiti. 

Pozitivna statistika pokazuje veliki potencijal  kulturnog turizma koji će nastaviti rast unutar industrije turizma. Njegova tendencija rasta čini ga silom koja turističku  industriju gura prema naprijed.

U Hrvatskoj se već dvadesetak godina govori o kulturnom turizmu. Akcijski plan kulturnog turizma navodi da kulturni turizam, prema kriteriju atraktivnosti, ulazi u skupinu potencijalno vodećih proizvodnih grupa hrvatske turističke ponude. Ujedno svjetska istraživanja navode da  oko 40% svih međunarodnih putovanja uključuju komponentu kulture.  Kultura je vodeći motiv urbanog turizma koji čini 22% ukupnog svjetskog turizma, a ujedno i turinga koji čini 20% svjetskog turizma, što zajedno čini značajan volumen turističkih kretanja, odnosno oko 530 milijuna svjetskih putovanja. Tko su ti putnici, kamo putuju, što ih motivira, kakvi su trendovi,  kako ih preusmjeriti  prema Hrvatskoj, kakav im kulturno turistički sadržaj ponuditi to su pitanja na koja će pokušati odgovoriti  predavači na konferenciji KULTURNI TURIZAM – VRIJEDNOST I ZNAČENJE ZA HRVATSKU koju organizira Mapa znanja u partnerstvu s UNPAH-om.

Domaći i strani stručnjaci u području kulture, interpretacije, baštine i turizma predstavit će nova saznanja i trendove,  svoja iskustva te pokušati dati konkretne savjete i rješenja i odgovoriti na pitanja: Zašto sektor kulture još uvijek smatra da je kultura u turizmu skriveni potencijal. Kako ga otkriti, kako ga iskoristiti, kako ga staviti u funkciju i učiniti vidljivim za širok spektar korisnika?

O tome kako multidisciplinarnim pristupom, timskim radom i kompetencijama iz područja muzeologije, kulturnog menadžmenta, interpretacije i prezentacije baštine i razvoja doživljaja posjetitelja govorit će Lucija Ratković, koja će ujedno dati primjere kako nadahnute ideje iz područja kulture i turizma postaju gospodarski održivi i visoko kvalitetni projekti, promotori znanja i napretka, aktivni čimbenici pozitivnih promjena u sredinama u kojima nastaju.  Sanja Cinkopan Korotaj,TZ Pula, otkrit će nam na primjeru grada Pule kako uspješno uključiti povijesna i suvremena događanja u turističku ponudu. Dora Kušan Špalj, AMZ,  predstavit će projekte oživljene povijesti i aktivnosti koje na arheološkom lokalitetu  mogu oživjeti i dočarati svakodnevni život u prošlosti. Renata Tomljenović, IZTZG,  govorit će o duhovnosti u turizmu, te duhovnom turizmu u transformativnoj paradigmi 21 stoljeća. Stručnjaci iz kulturnog turizma Suzana Marković, Davor Fatović i Vlasta Klarić predstavit će vrlo praktične naputke kako kulturni resurs, kulturno dobro uspješno uklopiti u turistički paket i turističku ponudu, kako ga ponuditi novom korisniku.

Strani predavač, Tim Fairhurst voditelj  Odjela za ciljeve strateške politike EU  turizma pri Europskoj asocijaciji turoperatora ETOA ukazat će na potrebe turoperatora za ponudom kulturno-turističkih proizvoda na području EU

Na panel raspravi sudionici će saznati što muzejske mega projekte čini posebnima. Ravnatelji Vlasta Krklec, Mirela Hutinec, Boris Grčić Filipović, Zvonimir Jelić i  Ivana Baće govorit će o upravo otvorenim muzejima, novim muzejskim projektima, muzejima koji osvajaju nagrade, muzejima koji su najdraži publici i zašto je to tako.  Saznat  ćete kako  Muzej krapinskih neandertalaca, Muzej vučedolske kulture, Muzej Sinjske alke, Prirodoslovni muzej Metkovića i Kninski muzej  odgovaraju na traženja turističke publike i mogu li privući suvremene turističke posjetitelje.

Činjenica je da rast potražnje kulturnog turizma  potiče razvoj mnogih novih kulturnih znamenitosti i marketinških strategija kulturnog turizma, a različite se zemlje i regije značajnim investicijama  natječu za udio u ovom unosnom tržištu. Hrvatska je u tom pogledu tek na početku, ali istraživanja koja je u pripremi Strateškog marketing plana hrvatskog turizma među stranim turoperatorima proveo Horvat konzalting pokazalo su da naše partnere upravo takva ponuda zanima najviše."